Je medewerkers kunnen hun werk alleen maar goed doen, als ze over de juiste kennis en ervaring beschikken. Het gaat erom dat ze in staat zijn hun werk goed te kunnen doen.

Maar het gaat hierbij niet alleen om de juiste kennis en vaardigheden voor hun huidige functie. We hebben het over duurzame inzetbaarheid, dus kijken we nadrukkelijk naar wat je medewerkers nodig hebben, zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen en kunnen groeien. Nu en in de toekomst.

Tegelijkertijd heb jij als werkgever bepaalde kennis en vaardigheden nodig om je werknemers goed te kunnen begeleiden en ondersteunen. In beide gevallen gaat het om een continu proces: werkend leren. Door regelmatig nieuwe dingen te leren en te doen, blijven medewerkers wendbaar.

spreker

Wat verstaan we onder kennis en vaardigheden?

Dit thema is uit te splitsen in 2 gebieden.

Als we het over kennis hebben, gaat het om de dingen die je moet weten om je functie te kunnen vervullen. Praktische kennis, theoretische kennis en vakkennis vallen daaronder. Maar tegelijkertijd is zelfkennis ook van belang, bijvoorbeeld om zijn sterke en zwakke punten te onderkennen. Daarnaast gaat kennis ook over de toekomst: op welke manier ontwikkelt dit beroep zich? Ziet het er over 10 jaar nog steeds hetzelfde uit?

Bij vaardigheden kun je denken aan de vaardigheid om nieuwe dingen aan te leren en vaardigheden die je nodig hebt om een beroep uit te oefenen. Maar ook sociale vaardigheden en het vermogen om als medewerker in actie te komen, horen hierbij. Als werkgever heb je leiderschapsvaardigheden nodig om je medewerkers goed aan te sturen.

Wat doen wij?

Het belangrijkste middel bij dit thema is het gesprek tussen werknemer en werkgever. RBO faciliteert dit gesprek door met behulp van interviews en assessments te achterhalen waar je medewerkers behoefte aan hebben. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot een individueel opleidingsadvies.

Soms liggen er ook verbeterpunten op managementniveau. In dat geval kunnen we je met management development ondersteunen.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je wat meer informatie? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder.

Wat kunnen wij voor u doen?